Isnin, 8 September 2008

Berani Berubah

Mukhriz out to change Umno (Malaysiakini)
Sep 6, 08 7:26pm
Jerlun MP Mukhriz Mahathir says Umno is in dire straits and he wants to be elected leader of the party’s youth wing in order to save and change Umno.
MCPX

Mukhriz said this is a written statement after officially announced his intention to contest for the post in Alor Star, Kedah today.

“We have to make sacrifices again if we want to save Umno. I urge all quarters to support me to save and revive Umno. I am ready to take this responsibility and I am confident I’m not alone,” he declared.

mukhriz announce contest 060908Mukhriz argued that Umno problems had occured because the party had left its original struggle which focused on “religion, race and country”.

He added that the results of the 12th general election and the Permatang Pauh by-election had also proven that the public have lost confidence in Umno.

He said the present scenerio surrounding Umno had left Barisan Nasional component parties questioning the party’s credibility and opened up opportunities for the opposition.

“I am aware that among us, there are those who are incapable and lethargic to bring changes. There are also those who believe that Umno would make changes by itself.

“If this is the belief and the attitude of Umno members, don’t be surprise if Umno’s life span expires,” he added.

Restoring public confidence


Mukhriz said that change is necessary to restore public confidence in Umno and party members must cleanse themselves of any bad influences and uphold public interest.

“We must also make sacrifices and reject all practices that are destructive,” he said.



_________________________________________________________________

Sila klik sini untuk ulasan lanjut (Big Dog)

Pada pendapat penulis, sudah tiba masanya pergerakan Pemuda UMNO mengembalikan semangat asal perjuangan UMNO.

Pemuda UMNO seharusnya kekal kritikal, baik terhadap pembangkang ataupun Kerajaan pimpinan UMNO sendiri, dan tidak mudah menjadi "pak turut".

Perubahan yang dinyatakan oleh Mukhriz sememangnya wajar memandangkan keadaan sosio-politik tanah air yang kian meruncing. Posisi UMNO yang semakin lemah boleh dilihat kerana keengganan kepimpinan untuk mengakui kelemahan dan bertindak dengan cepat dan cekap. Kenapa kepimpinan enggan untuk mengakui kelemahanan? Kerana tidak cukup suara lantang yang menyatakan kelemahan-kelemahan UMNO dan kepimpinan secara terbuka.

Sebelum ini, peranan pengkritik hebat selalunya jatuh di tangan Pemuda UMNO tetapi kini ianya lebih kelihatan cuba bersikap diplomatik. Sungguh ironik memandangkan ramai yang melihat tindak-tanduk Pemuda yang ekstremis sewaktu Perhimpunan Agung beberapa tahun lepas sebagai pemangkin kepada rasa tidak puas hati masyarakat bukan Melayu dan Melayu yang konservatif.

Ya, memang benar bahawa masalah UMNO tidak boleh diselesaikan dengan hanya menggantikan ahli-ahli dan kepimpinan, tetapi ianya adalah satu langkah permulaan ke arah proses membangkitkan semula UMNO.

____________________________________________________________________

Berikut adalah SMS yang kononnya disebarkan sejak semalam.

Sebarkan: BN: 140 Kerusi (MP Islam - 89 kerusi; MP bukan Islam - 51) Pakatan: 82 kerusi (MP Islam - 43 kerusi; MP bukan Islam - 39) Katalah jadi 30 yg lompat, semua bukan Islam, maka kerusi Pakatan 43 MP Islam & 69 MP bukan Islam..jika 30 yg lompat, 5 Islam 25 bukan, maka Pakatan jadi 48 MP Islam & 64 bukan Islam..jika inilah yg Anwar kehendaki, maka dia akan memusnah Islam & Melayu di M'sia..kita berdoa agar ia hanya impian kosong & Allah lindungi BN.

Sekadar renungan.

____________________________________________________________________

3 ulasan:

Me... Only Better berkata...

Suruh Mukhrik give up dulu harta karun dia yang dia dapat gondol selama ayahandanya jadi PM...then baru cakap pasal perubahan.

Tanpa Nama berkata...

Semakin malu orang melayu sebab segelintir pemimpin UMNO P.Pinang. Guna pulak nak mempertahankan mertabat bangsa dan agama. Agama Islam tak ajar jadi bongkak macam tu. Islam Hadari agak nya. Tolonglah, jangan lagi UMNO nak cakap mempertahankan maruah bangsa. Maruah Melayu dah jatuh teruk sebab UMNO. Lepas semalam pun Pak Lah dan Najib takut nak bertegas? Memang nak lingkup...

amukanmelayu berkata...

salam...
mari sama2 kita lihat ketelusan ISA dan siapa yg racist dalam isu ni. Pelik juga, sbb bila pembangkang atau org2 yg tidak setuju dgn UMNO, kejap je dah kene ISA tanpa budi bicara di bawah akta hasutan. Tapi Ahmad Ismail ni nampaknya kebal. Sbb dia dalam UMNO ke? dapat apa2 injunksi ke? ni jadi kes timbalan presiden yg rasuah dulu la ek. kene tangkap rasuah tapi tiada tindakan ape2. just gantung keahlian je. cuba kalau rakyat biasa, dah heboh dah kat mahkamah n kene hukuman penjara pulak tuh...

dulu kate pembangkang racist, subjudist, kudis dan ntah hape2 la lagi. kami ni dok percaya la sbb sokong umno gak. tapi skang, cam UMNO ni yg racist n subjudist. rasenya 13 mei ni nak jadi semula kot. kenapa la kita rakyat lantik parti ni jadi kerajaan. dah nak hancur dah rakyat malaysia ni dikerjakan. dah la bajet 2009 ntah hape2. pekerja swasta x dpt pape pun benefit. yg byk dpt org dari kerajaan gak. tapi yg byk byr income tax org swasta. nak kira pengangkutan awam, xde pape perubahan pun. camtu gak. sesak hari2, rosak hari2.

rasenya dah boleh fikir kot, sape berjuang untuk rakyat, sape berjuang untuk melayu kroni. sape berjuang untuk bagi melayu2 sesuap nasi dgn sape berjuang untuk bagi melayu makan sampai perut kembang. sepatutnya isu2 racist ni dah tak timbul. sbb walaupun ni tanah melayu, tapi cina dan india pun dah menetap kat sini. dan kebanyakkan mereka tahu hak2 mereka kat sini. malah mereka dpt lebih baik dari tinggal di tanahair mereka sendiri.

ntah la. sama2 kita lihat. saya sendri pun dah tkt nak komen kat blog2 nih. tersalah cakap, mau ISA nant. tapi rasenya tak kot, sbb saya org UMNO.
ada kuasa...kebal...hehehe...