Rabu, 10 September 2008

Salahkan Diri Sendiri...

Posisi Barisan Nasional dalam konteks sosio-politik tanah air semakin goyah. September 16 dijadikan tarikh sasaran DS Anwar dalam mengecapi impian menjatuhkan UMNO. Tatkala isu tempatan bergolak sekitar kontroversi Ahmad Ismail, sebilangan wakil rakyat Barisan Nasional mengambil langkah “bercuti” ke Taiwan untuk belajar tentang pertanian.


Kini, Gerakan telah memutuskan hubungan dengan UMNO Pulau Pinang. Amaran dan laungan Lim Keng Yaik dan Koh Tsu Koon tidak diendahkan UMNO. Tatkala sokongan dan lebih penting lagi, kesetiaan parti-parti komponen begitu mustahak bagi mengagalkan pelan September 16 (atau 17 pula katanya) DS Anwar, UMNO sekali lagi mengecewakan kesemua pihak.



Persepsi parti komponen dan kaum lain

Bagi parti-parti komponen, kegagalan kepimpinan UMNO untuk mengawal tindak-tanduk ahli-ahlinya adalah satu lagi bukti kelemahan kepimpinan yang jelas tampak pada isu Menteri Besar di Terengganu dan Perlis, kereta Mercedes-Benz di Terengganu dan banyak lagi.

Apa yang telah dikatakan oleh Ahmad Ismail sudah diperkatakan. Yang lebih merisaukan parti-parti komponen adalah bagaimana UMNO seakan “mandul” untuk bertindak mengawal situasi. Segala-galanya dihuraikan dengan ungkapan “kami akan berbincang” dan “kami memahami situasi”.


Lebih mengaibkan adalah apabila Timbalan Presiden parti sendiri meminta maaf, tetapi Ketua Bahagian dengan angkuhnya enggan berbuat demikian. Dalam erti kata lain, Ahmad Ismail mengatakan bahawa kepimpinan UMNO adalah salah. Jadi dalam konteks sebegini, setelah isu ini dimainkan oleh media massa sebegitu lama, kegagalan mengawal ahli sendiri membangkitkan persoalan – kalau tidak boleh jaga rumah sendiri, bagaimana hendak mengawal satu kejiranan?

Persepsi ahli UMNO dan kaum Melayu

Bagi ahli-ahli UMNO dan sebilangan masyarakat Melayu, insiden ini sekali lagi menunjukkan betapa terdesaknya kedudukan kaum Melayu di tanah air tercinta ini. Mereka merasakan bahawa hak-hak yang dipersetujui dan menjadi asas kemerdekaan Tanah Melayu semakin dipersoalkan secara lantang. Dari isu kuota biasiswa, sehinggalah ke pembukaan UiTM, semua ini merupakan satu cabaran baru bagi masyarakat Melayu.

Jadi di dalam konteks kekosongan strategi mantap dan keengganan untuk memulihkan UMNO dan Barisan Nasional, penulis tidak dapat menyalahkan Ahmad Ismail 100% kerana mengambil posisi “defensive” sebegini. Beliau mungkin dikelilingi kepompong sekaum yang juga gusar dan risau melihat bagaimana hak mereka dipertikaikan. Pemikiran beliau mungkin terhad kepada konteks mikro tanpa melihat masalah makro. Beliau mungkin risau Mercedes hitamnya diambil oleh kaum-kaum lain (atau kaum Melayu sendiri?).

Ditambah pula “sejarah” antara Ahmad Ismail dan Koh Tsu Koon, di mana mereka difahamkan tidak mempunyai persefahaman sewaktu Gerakan memerintah Pulau Pinang, maka tindakan Ahmad Ismail difahami, walaupun tidak penulis persetujui.

Apatah lagi apabila strategi asas UMNO sewaktu Pilihan-raya Kecil Permatang Pauh adalah untuk menakutkan-nakutkan kaum Melayu tentang agenda jahat kaum-kaum lain. Bagaimanakah, dalam suasana strategi “separuh akal” sebegini, harus Ahmad Ismail bertindak?

Kata-kata beliau sewaktu berkempen adalah hasil daripada penekanan kepada konsep Ketuanan Melayu yang dipelopori sebilangan pemimpin UMNO dan dibiarkan berterusan oleh Pak Lah. Pak Lah mungkin merasakan beliau tidak bersalah tentang kata-kata Ahmad Ismail, tetapi realitinya adalah kelemahan di dalam UMNO yang memaksa Ahmad Ismail bertindak sedemikian.

Apabila UMNO lemah dan dieksploitasikan oleh parti-parti komponen lain, penekanan terhadap bagaimana posisi kaum Melayu semakin tergugat dalam senario politik tanah air masa sekarang dilihat sebagai satu strategi untuk mengembalikan sokongan kaum Melayu.

Tanpa disedari, penekanan sebegini telah membuatkan kaum-kaum lain yang dahulunya menyokong Barisan Nasional memulaukan parti ini. Ironik sekali apabila semakin ditekankan hak-hak Melayu, semakin kuat suara-suara mempersoalkannya. Malah, seperti yang jelas kelihatan di Permatang Pauh, pengundi Melayu juga tidak makan dengan retorik UMNO. Di sini, UMNO harus sedar kelemahan dan kedangkalan strategi ini.

Adakah kaum Melayu tidak kisah?

Persoalannya adalah, adakah penolakan strategi ini menandakan orang Melayu tidak khuatir dan risau tentang hak dan posisi mereka? Adakah ini bermakna kaum Melayu merasakan mereka cukup bagus untuk meritokrasi, cukup hebat untuk bertanding secara terbuka untuk kontrak? Adakah kekurangan sokongan terhadap Ahmad Ismail oleh kaum Melayu sendiri menunjukkan mereka sekarang sudah ingin “kesamarataan”?

Pada pendapat penulis, jawapannya adalah tidak. Penolakan UMNO tidak harus dilihat sebagai kaum Melayu tidak endah tentang masalah dan tekanan yang dihadapi mereka. Sebaliknya, ia harus dilihat sebagai penolakan parti UMNO itu sendiri untuk memajukan dan menegakkan hak-hak Melayu.

Mereka melihat UMNO sekarang bukan lagi UMNO yang dahulu. UMNO sekarang terlampau ego, terlalu mengutamakan semangat kronisme, terlalu gemarkan kemewahan material. Mereka melihat UMNO sekarang diperlekehkan oleh kaum-kaum lain, dan juga kaum Melayu sendiri, kerana tindak-tanduk dan kata-kata kepimpinan yang kadangkala kedengaran lemah, lesu dan bodoh. Mereka melihat UMNO sekarang seperti ayam tidak berkepala, berlari ke kanan dan kiri tanpa arah tujuan.


Jadi salahkah mereka untuk bertanya – apakah benar UMNO kini ingin membela nasibku, atau UMNO hanya ingin membela nasib pemimpin-pemimpinnya saja? Yang diinginkan sekarang adalah suara lantang yang penuh rasional dan logik, suara lantang yang mampu menegakkan hak-hak Melayu sambil memenuhi kehendak kaum-kaum lain, suara lantang yang boleh dijadikan kompas menunjukkan arah ke masa hadapan.

Malangnya, yang mereka dengar hanyalah tin kosong yang berbunyi hanya apabila diketuk.

Is BN Coming Apart? (Malaysian Insider)

_______________________________________________

Tun Dr. Mahathir sedia kembali...

Tan Sri Muhyiddin mengumumkan bahawa mantan Perdana Menteri Malaysia, dan pengkritik terhebar pemerintahan DS Abdullah Ahmad Badawi, Tun Dr. Mahathir Mohamad telah bersedia untuk kembali masuk ke dalam UMNO.


Keputusan sekarang berada di tangan kepimpinan UMNO sama ada untuk menerima atau tidak Tun. Jika diterima, keputusan jatuh ke tangan ketua-ketua Bahagian untuk mengambil langkah berani ketika mesyuarat peringkat bahagian bermula nanti.

Adakah kita akan lihat kombinasi Ku Li-Muhyiddin, disokong oleh Tun Dr. Mahathir yang akan dilantik menjadi Penasihat Khas parti UMNO?

...

Tiada ulasan: