Rabu, 27 Ogos 2008

Reaksi Kepada Kekalahan

Salam sejahtera. Tahniah kepada Parti PKR, Pakatan Rakyat dan DS Anwar Ibrahim di atas kemenangan di Permatang Pauh. Seperti yang pernah dicatatkan penulis, kemenangan DS Anwar memang sudah diramalkan.

Harus diingatkan kepada pembaca bahawa ini adalah laman blog ahli UMNO. Sudah tentulah kami akan memaparkan kisah dan catatan yang berpihak kepada UMNO. Jika kami menyokong Anwar, maka tidak logik laman web ini kekal sebagai laman UMNO. Kami tidak berpura-pura neutral 100%. Walau bagaimanapun, laman blog ini sudah berkali-kali mencatatkan rasa tidak puas hati dengan arah tuju parti UMNO.

Jadi sebagai renungan kepada ahli UMNO, terutamanya ahli UMNO Damansara Utama (yang bakal mengadakan mesyuarat cawangan pada 30.08.08, 2 petang), bacalah kenyataan Tengku Razaleigh Hamzah, satu-satunya calon Presiden yang masih kekal ingin bertanding jawatan Presiden.

___________________________________________________________________

Statement on the Result of the Permatang Pauh By-Election

26 August 26, 2008
YBM Tengku Razaleigh Hamzah
Member of Parliament, Gua Musang
31 Jalan Langgak Golf
55000 Kuala Lumpur

Today, five months after we met with the biggest General Election loss in our history, UMNO has suffered a landslide loss at Permatang Pauh. This despite the mobilization of the entire leadership and resources of a party that has held the machinery of government without pause for fifty years. This despite a campaign that embarrassed and divided the nation with its ugliness. It is time to face the music: it is we who have been buried:

- Our leadership is rejected by the rakyat and, moreover, is rejected by our own members. BN’s vote count was less than the number of UMNO members in the constituency.

- Within and among our component parties we ran a poorly coordinated and listless campaign against a motivated Opposition.

- What scraps of credibility the Prime Minister and his Deputy had left after March 8 are gone.

Today’s report card, delivered to a Prime Minister who is accountable also as Liaison Chief of UMNO Penang and Chairman of BN, is impossible to hide: he does not have the minimal credibility needed to run the country day by day, let alone to take it in the new directions we need to go in a complex world. He may not have the credibility needed to keep the country together. This dangerous situation cannot continue, and it will not.

I appeal to the members of UMNO and of BN’s component parties to stand by UMNO in our hour of crisis, and to take a sober historical perspective. The people of Malaysia and along with them, Umno’s ordinary members, have found their democratic voice. They demand leadership that can be trusted to unite our people, to restore confidence in our institutions, and forge a clear national direction. Today is proof that this wave cannot be held back. UMNO must change. We must begin by renewing our Party leadership. I am confident that by December, we shall.

________________________________________________________________

Lain-lain berita:

Anwar angkat sumpah MP esok (Malaysiakini)

BN Akur Keputusan (Utusan Malaysia)

8 ulasan:

abe MIE berkata...

http://pkrpasdap.blogsspot.com

biasalah bila kalah. kalau menang lain bunyi.

suruh orang politik jadi
BERANI GAGAL

Tanpa Nama berkata...

Setuju laman ini laman yang memihak ke UMNO. Tapi sebagai media Internet harap dapat menerima komen2 yang tidak sehaluan. Lagipun mungkin inilah cara kami di luar boleh memberi maklumbalas, mudah-mudahan UMNO akan kembali ke asas perjuangan asal yang ikhlas mahu membela bangsa.

Bagi saya tidak ada tokoh2 pemimpin UMNO sekarang yang akan dapat mengembalikan UMNO utk menjadi pilihan orang Melayu. Ke semua pemimpin2 5 atasan UMNO tidak ada wibawa atau dapat dilihat sebagai pemimpin yang berjiwa rakyat. Sebab tu lah pemimpin2 lain begitu mudah nak memperkecilkan rakyat dan berlagak sombong macam ayah yang asyik nak mengajar anak. Macamlah kita sentiasa bodoh. Contoh terkini - cara Akta DNA nak di 'sumbat'kan kepada rakyat. Konsep nya baik, memang diperlukan tapi terimalah pandangan orang lain. Tak mesti bila orang memberi pendapat yang lain, asyik tak betul saje. Argue professionally and credibly lah. Dan banyak lagi contoh2 yang lain dimana menteri2 melayan kita macam orang takde otak. Arrogant! Nasihat orang jangan main isu kaum, tapi dia sendiri lebih dari itu.

Ahli2 akar umbi UMNO tidak terlepas dari bertanggungjawap atas kemelut ini yang membawa akibat buruk kepada semua termasuk kami bukan ahli. Kalau ahli akar umbi asyik dok sokong saja, hantar perwakilan yang hanya pandai memuji2, tak berani paksa perubahan, macam mana kami nak sokong?

Pandangan saya sekarang hanya T. Razaleigh yang nampak boleh membawa kredibiliti balik kepada UMNO. At least he's not tainted, he has brain and proven to be able to handle economy. (Tengah tengok menteri botak UMNO dlm TV, amat memualkan). Tapi masaalahnya, akar umbi UMNO tak beri sokongan kuat pun kepada satu-satu nya pemimpin Melayu/UMNO yang boleh diterima banyak rakyat.

Akhir kata, minta lah ahli akar UMNO buat sesuatu. Nak harap yang atas berubah, kami dah give up. Selagi macam sekarang ni, selagi itulah banyak orang Melayu akan terus sokong yang 'bukan-UMNO'.

Tanpa Nama berkata...

Kalau ahli UMNO masih nak Pak Lah jadi Presiden maka ahli-ahli UMNO kena bersiap sedia menerima Kerajaan baru bukan BN dan Perdana Menteri baru bukan dari UMNO.

Lagi lama Pak Lah bergayut pada jawatan Presiden lagi tipis harapan BN mendapatkan semula kepercayaan rakyat.


Molongkolong

amukanmelayu berkata...

rakyat bukan bodoh macam dulu...
semua dah boleh menilai, antara parti yg memperjuangkan kepentingan diri sendri dan yg memperjuangkan dasar2 meningkatkan taraf ekonomi dan sosial rakyat. permatang pauh hanya la permulaan. kita tunggu PRU13. kalau ini lah juga BN yg akan bertanding, saya pasti dan yakin, mereka akan kecundang.

kerana ape?

kerana mereka tak nampak kesusahan rakyat. yg mereka nampak kelemahan dan keburukan org lain yg bakal mengugat kemewahan mereka. ingat tuan2, pengundi paling byk sekali ialah org yg duduk kat rumah flat n kos rendah. mereka yg paling terjejas akibat kesan ekonomi dan pentadbiran yg hancur.

ape pun, mari la kita sama2 fkr. rakyat mengundi parti untuk membela nasib rakyat, membawa negara ke arah kemakmuran dan memberi kesenangan kepada kehidupan semua bangsa. Bukan menyusahkan mereka, bukan untuk di tabalkan dengan pelbagai gelaran dan hidup mewah yg teramat, dan bukan untuk bermegah2 dan sombong lagi bongkak. kalau yg dilantik tidak boleh membela, ape gune kita undi parti itu? jasa? nabi Muhammad s.a.w mengembangkan Islam ke seluruh dunia, telah memberi pelbagai petunjuk yg ptt dicontohi dan di amalkan...tapi, ada kah jasa parti dlm sebuah negara yg pernah merdeka itu lagi besar daripada jasa Islam yg memerdekakan semua umatnya? adakah mereka ini dikenang? dipertahankan?
tgk senario politik sekarang dan fkrlah sendiri. ingat...

jgn menyokong membabi buta...kelak akan terjual maruah negara...

salam...

zulfie berkata...

Akar Umbi UMNO bangun laa...lakukan sesuatu. Bangun laa..

Che Yon berkata...

Mr UMNODU, Ezam Md Noor dan kuncu-kuncunya itu bagus untuk UMNO?

Saya sokong Khairy Jamludin untuk Ketua Pemuda UMNO - Pintar dan Berani orangnya.

You usulkan siapa, UMNODU?

Che Yon berkata...

Adakah ini reaksi yang baik, UMNODU?

Umno to purge 'enemy' members
By : Hamidah Atan

Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor says Umno needs to vet its members

PUTRAJAYA: Umno has embarked on a "cleansing" drive to get rid of members who have joined opposition parties.

All divisions will have to submit their new membership lists to party secretary-general Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor as soon as possible.

Tengku Adnan, met after opening retail shops in Precinct 11 here yesterday, said all divisions in the states would have to vet the membership lists before submission. The recently concluded Permatang Pauh by-election served as an eye-opener for Umno.

"Many of our members did not vote for Barisan Nasional because they had joined either Pas or Parti Keadilan Rakyat. The data showed there were 90,800 Umno members in Permatang Pauh but only 10,700 voted in the by-election.

"The branches came to me and said most of them had jumped ship. They blamed the headquarters, saying we never took action even though they had written to us. I promised that I would take action this time."

The Putrajaya MP said Umno would delete the names "that are no longer with us".

Tanpa Nama berkata...

http://www.themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/8343-malaysians-reiterate-need-for-change-reforms

A good read. Bacalah, untuk ahli-ahli UMNO yang masih belum faham mengapa UMNO sangat tidak di sukai.