Sabtu, 28 Jun 2008

Apa Kata Cawangan? (Terbaru:Ong Ka Ting Paham)

Apabila ditanya oleh wartawan sama ada beliau akan bertanding jika cukup pencalonan untuk jawatan Presiden UMNO, Datuk Seri Najib, dengan Pak Lah di sisinya, menjawab “Saya akan buat ketetapan apabila sampai masanya, ada masa lagi."

Kenyataan ini dibuat selepas mesyuarat majis tertinggi UMNO dan Barisan Nasional pada hari Khamis lalu. Kenyataan terbaru ini sudah tentu menarik minat akar umbi UMNO.

Ahli akar umbi sedar bahawa tanpa kerelaan Najib bertanding, peluang untuk Pak Lah ditewaskan adalah tipis. Fakta ini diakui ramai walaupun desas-desus akar umbi menyatakan bahawa untuk mesyuarat-mesyuarat cawangan yang akan datang, bilangan yang akan menyokong gabungan Tan Sri Muhyiddin dan Tengku Razaleigh semakin bertambah.

Mungkin kerana semakin kuat suara-suara merungut kepimpinan Pak Lah membuatkan Najib masih terbuka untuk bertanding. Bayangkan jika gabungan Ku Li dan Muhyiddin mendapat sokongan akar umbi...dan menewaskan Pak Lah dan Najib.

Sekaligus Najib akan hilang jawatan Timbalan Presiden, dan menjadi orang ke-3 dalam UMNO di belakang Muhyiddin. Peluang untuk menjadi Presiden semakin tipis. Berapa tahun lagi untuk menunggu?

Bagi Muhyiddin pula, sebenarnya tidak kiralah siapa beliau bergabungan, kerana jawatan yang akan direbut tetap sama – Timbalan Presiden. Cuma kalau dengan Ku Li, peluang beliau tipis untuk menjatuhkan gabungan Pak Lah – Najib. Tapi kalau bergabung dengan Najib pula, mungkin bertahun-tahun lagi menunggu sebelum dapat memegang jawatan Presiden UMNO.

Semua itu pilihan individu-individu. Tetapi bagaimana pula dengan pilihan akar umbi? Adakah wajar suara 3 juta ahli UMNO diketepikan?

Keputusan sekarang di tangan ahli-ahli akar umbi di mesyuarat cawangan. Apakah usul yang bakal dibangkitkan dalam mesyuarat cawangan Damansara Utama? Wallahualam, tetapi penulis mengharapkan minda yang terbuka.

Pendapat Joceline Tan - Penganalisa politik, The Star
Muhyiddin belum buat keputusan (pendek kata : pilihlah saya)

Ong Ka Ting Paham

Ong Ka Ting membuat keputusan TIDAK akan bertanding untuk jawatan Presiden MCA. Setelah pelbagai kontroversi, dan suara-suara akar umbi yang mula mempertikaikan kepimpinannya, Ong Ka Ting dengan penuh hormat akan menarik diri.

Renung-renungkanlah.

Laporan The Star


Kod Etika Penghalang Demokrasi

Adakah ahli-ahli akar umbi UMNO sedar tentang kod etika pemilihan UMNO yang baru diluluskan Majlis Tertinggi baru-baru ini? Adakah ini diterima ahli akar umbi?

Logik – mereka yang ingin merebut jawatan harus bertemu dengan bakal pengundi untuk memperkenalkan diri. Malah, pilihan raya umum juga membenarkan tempoh berkempen sebelum pilihan raya.

Jika politik wang yang ditakuti, maka harus diadakan pemantauan, penerimaan laporan atau aduan secara terbuka, perlindungan kepada mereka yang membuat aduan, dan siasatan secara terbuka.

Itulah mekanisme mana-mana sistem demokrasi. Renung-renungkanlah.

Pendapat Mukhriz Mahathir
Pendapat Kamarulzaman Kamdias - ahli Exco Pemuda UMNO

Tiada ulasan: